tisdag 15 november 2016

Min favoritelek

När jag var liten lekte jag mycket ute med mina grannar. Vi hade inte så många leksaker men vi gjorde ofta våra egna leksaker. På somrarna byggde vi trädhus, för det fanns flera gamla och stora träd som hade håll i stammen. Ibland kunde vi leka i var sitt träd och låtsas att vi bodde i en by. En av dessa somrar sparade vi tomma askar, burkar och andra förpackningar för att bygga vår egen mataffär. En by behövde en mataffär, trodde vi. 


När vintern kom kunde vi inte vara ute längre. Hemma have vi en stor vind där jag och mina vänner kunde leka. I vinden kunde vi ställa våra förpackningar på en hylla och förbättra vår mataffär. Vi blev glada varje gång våra föräldrar kastade något och vi sparade mer och mer saker. Vilken mataffär det blev! Vi hade allt. Det fanns olika sorters smör, marmelad, kakor, tvål, schampo och så mycket mer. När min mamma blev gravid var jag och mina vänner jätteglada. Vi skulle ha ett annat barn att leka med och vi skulle äntligen öppna en spädbarnsavdelning i vår mataffär. Det fanns bara fördelar då.

Vi lekte många timmar some kassör eller kunder. Vi gjorde det under många helger och lov. Vi är fortfarande vänner trots att jag bor utomlands. När vi träffas pratar vi om vår mataffär och skrattar.

Nu för tiden gillar jag att gå till mataffären. Jag mår bra där. Alltid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar